Thursday 14 August 2014

Guru-guru Tadika

Sebenarnya ibu bapa mendaftar saya mengikuti kelas aliran perdana (bahasa Malaysia) atas nasihat pihak SCAP. Pihak SCAP menyarankan supaya saya belajar di kelas perdana kerana berpendapat ia agak sukar bagi saya yang mengalami masalah kemahiran motor halus ni menulis tulisan cina. Apatah lagi saya baru saja mahu diintegrasikan dalam pendidikan perdana. 

Namun, cikgu kelas aliran perdana tidak mahu menerima saya sebagai pelajarnya. Dia meminta saya ditempatkan dalam kelas aliran cina terlebih dahulu sementara tadika sedang dibaiki (pengajaran dan pembelajaran dijalankan di sebuah sekolah rendah buat sementara waktu)...dan akan ditempatkan dalam kelasnya apabila tadika siap dibaiki kelak. Namun akhirnya saya terus belajar dalam kelas aliran cina sehingga akhir tahun.

Cikgu kelas aliran cina menerima saya sebagai pelajarnya dengan baik. Dia mengajar kami bahasa Malaysia selain Matematik dan rasanya juga subjek lain. Saya duduk di depan dan berdekatan dengan meja cikgu yang diletakkan bersebelahan dengan satu deretan meja murid. Pada setiap hari, sebelum loceng berbunyi menandakan mulanya waktu persekolahan, cikgu itu akan meminta murid-murid yang telah sampai untuk berbaris di depan mejanya. Kemudian, seorang demi seorang murid dikehendaki membaca apa yang telah diajarnya (subjek BM) sebelum ini termasuk pembelajaran pada penggal yang lepas. Begitu juga pada waktu rehat. Semua murid akan makan di dalam kelas...makan makanan yang disediakan. Selepas makan, mereka dikehendaki berbaris dan membaca. Saya yang duduk tepi meja guru memerhati dan mendengar apa yang dibaca mereka berulang-ulang kali. Akhirnya, saya boleh membaca seluruh buku itu juga.

Cikgu itu baik... Tapi dia beri saya satu gelaran 'máfan' yang lebih kurang bermaksud burden / trouble. Manakan tidak. Ibu perlu mendukung saya ke tadika...menunggu saya di luar kelas semasa pembelajaran dijalankan. Ibu perlu mendukung atau membimbing saya ke tandas... dan juga dewan semasa subjek muzik. Semasa rehat, ibu perlu menyuap atau membimbing saya makan. Selepas sebulan dua saya diintergasikan di tadika, cikgu SCAP termasuk cikgu terapi cara kerja datang melawat saya di kelas. Mereka mencadangkan supaya kaki saya diikat semasa duduk memandangkan saya tidak dapat mengawal pergerakan kaki... asyik bergerak-gerak semasa belajar terutamanya ketika menulis. Begitu juga dengan tangan kiri saya..sesekali tergerak-gerak. Pada mulanya, mereka mencadangkan saya guna kerusi dan meja khas. Namun, saya dan ibu tak mahu...tak mahu kelihatan begitu berbeza dengan murid-murid lain dan rasa leceh. Akhirnya mereka buat strap untuk mengikat kaki saya pada kaki kerusi. Kadang-kadang saya guna dan kadang-kadang tidak kerana ia pastinya tidak selesa. Kaki saya yang tidak dapat kekal diam dipaksa tidak bergerak bebas...walaubagaimanapun ia dapat membantu saya menulis lebih baik. Saya biar dibuat begitu sehingga saya belajar darjah 1. Kemudian saya tak mahunya dan pergerakan tidak diingini saya ini juga dikurangkan. 

Cikgu yang mengajar bahasa Cina juga baik. Dia memberikan saya latihan menulis yang asas dengan lukisan seperti mulut dan bukit agar saya dapat mempelajarinya dengan lebih senang. Saya masih ingat lagi...semasa peperiksaan akhir tahun, dia bantu saya dengan membaca sepintas lalu perkataan-perkataan yang diberi untuk diisi ke tempat-tempat kosong yang sesuai sebelum saya mula menjawab kertas soalan tersebut. Saya bukannya kenal perkataan-perkataan itu lebih-lebih lagi ada yang belum sempat saya belajar. Saya cuba ingat apa dia cakap sekali gus dan kemudiannya cuba buat. Jika dia tak bantu, sudah tentu 80%-90%...mungkin juga 100% saya main teka saja. Rasanya dia tahu saya bukannya nak mengikuti kelas aliran cina tapi apa boleh saya buat...guru kelas itu tidak mahu menerima saya.

Thursday 7 August 2014

Baby Chair & Baby Walker

Ketika berusia lebih kurang dua tahun, saya masih tak boleh duduk lagi... 

Apabila saya diletakkan dalam baby high chair, badan saya senget, lembik dan sandar ke tepi atau ke depan...rasanya kepala saya juga tunduk ke bawah atau senget ke tepi-bawah...dan mulut ternganga dan air liur meleleh...memandang sesuatu tanpa banyak mengeluarkan suara.. Ibu tidak membiarkan saya duduk sebegitu. Dia letakkan bantal-bantal kecil di sekeliling saya... menyelitkannya antara baby chair dengan saya...di bahagian tepi..di bahagian hadapan.. untuk membolehkan saya dapat duduk tegak. 


Oh ya, saya pernah guna baby walker juga... 

Tapi masa itu entahlah saya sudah umur berapa tahun. Mungkin 2-3 tahun kot. Masa itu saiz badan saya dah terlalu besar untuk guna baby walker yang sebenarnya direka untuk kegunaan bayi yang berusia beberapa bulan. Jadi macam masa saya nak guna baby walker???

Seorang kawan ayah yang merupakan tukang besi telah mengubahsuai baby walker bagi saya. Dia menyambungkan bahagian atas dan bahagian bawah baby walker dengan rod aluminium/logam yang panjangnya lebih kurang 8-10 inci. Roda plastiknya diganti dengan roda kerusi pejabat. Saya menggunakan baby walker yang diubahsuai itu untuk belajar bergerak. Tempat duduknya diganti beberapa kali kerana tidak tahan saya yang sudah besar ni lompat-lompat. Mungkin juga kerana saya guna baby walker itu agak lama.

Sunday 3 August 2014

Ibu Dukung Saya Naik Bas Ke Tadika

Tadika yang saya pergi itu sebenarnya tidak jauh dari tempat tinggal kami. Masa itu, kami menumpang di sebuah rumah kedai dua tingkat di sekitar pasar Jelutong...kami tinggal di tingkat atas. Namun, tadika tersebut sedang dibaiki dan pengajaran dan pembelajaran dijalankan buat sementara waktu di sebuah sekolah rendah yang terletak di area Perak Road.

Pada mulanya, ibu bercadang untuk membawa saya berulang-alik dari rumah dan sekolah (di mana tadika itu ditempatkan sementara waktu) dengan bas sekolah. Tapi, kami dimaklumkan bahawa orang dewasa tidak dibenarkan naik bas sekolah sekali. Macam mana saya yang tidak beberapa berupaya berjalan ni nak naik bas sekolah seorang diri. (sehingga kini, saya juga tidak berupaya naiki bas seorang diri tanpa teman atau bimbingan) Lagipun, saya perlu jagaan ibu semasa di tadika.

Oleh itu, ibu bawa saya pergi balik sekolah tu dengan bas awam. Tiap-tiap hari ibu, yang saiz badan agak kecil, dukung saya yang berusia lapan tahun dari rumah ke perhentian bas. Ibu menyandang beg sekolah saya pada bahu dan menyangkut beg bakulnya pada lengan. Ibu dukung saya menuruni tangga rumah kedai, berjalan melalui deretan rumah kedai dan rumah-rumah lain sehingga ke jalan besar, dan seterusnya melintasi jalan menuju ke perhentian bas. 

Nasib baik saiz badan saya pun kecil juga. Tiada perbezaan yang ketara berbanding saiz badan dan ketinggian kanak-kanak tadika enam tahun. Rasanya ada juga yang saiz badan lebih besar, lebih tinggi walaupun saya dua tahun lebih tua. Saya akan memeluk ibu dalam dukungannya sekuat mungkin... kedua-dua tangan saya berpaut pada bahu ibu dan kaki berpaut pada pinggang ibu... Kalau ibu lepaskan tangan seketika pun takpa.. Itulah yang saya boleh buat...kebolehan dan kekuatan saya.

"Peluk mak kuat-kuat ya... Mak tidak cukup tenaga... hanya dapat menyokong kamu sikit-sikit saja," ibu selalu mengingatkan saya terutamanya apabila dia rasa pelukan/pautan saya semakin lemah.

Apabila bas tiba, ibu yang mendukung saya menaiki 2 atau 3 anak tangga yang agak tinggi (bas ketika itu) untuk masuk ke dalam bas. Sampai di sana, ibu mendukung saya dari perhentian bas ke sekolah itu. Jika hari hujan, ibu bagi saya pakai baju hujan manakala dia ambil payung memayungkan dirinya dan juga saya. Adakalanya ada juga kawan ibu/bapa atau ibubapa kepada kanak-kanak tadika tersebut yang menawarkan bantuan untuk menghantar saya dan ibu pergi atau balik tadika.

Sebulan dua kemudian, tadika siap dibaiki. Maka, ibu tidak perlu bawa saya pergi belajar dengan bas lagi. Lalu ibu mendukung saya berjalan ke tadika itu yang terletak di belakang perhentian bas tersebut. Semasa balik dari tadika, ada-kalanya ibu akan memimpin saya berjalan apabila kami hampir sampai rumah.

Saturday 2 August 2014

Masuk Tadika

Cuti pertengahan tahun berakhir dan mulanya penggal II sesi persekolahan 1989/90.

Pada hari pertama, ibu bapa masih tidak tahu nak hantar saya ke tadika mana. Pada pagi itu, ayah membawa saya dan ibu mencari tadika dengan mosikalnya. Kami pergi ke tadika yang berdekatan dengan tempat tinggal kami. Kami pergi ke dua atau tiga tadika sebelum jumpa tadika yang sudi menerima saya sebagai pelajarnya.

Apa boleh buat... Pertama, saya seorang kanak-kanak CP yang menghadapi masalah pergerakan dan pertuturan.  Kedua, saya telah berusia 8 tahun yang seharusnya berada dalam darjah dua baru nak nak masuk tadika. Ketiga, mana ada orang yang hanya nak daftar diri untuk belajar pada pertengahan tahun... Special case...

Pihak tadika yang kami mula-mula pergi tidak mahu terima saya dan menyaran kami pergi ke sebuah tadika. Akhirnya, kami pergi ke tadika tersebut, Tadika Methodist dan pihak pengurusannya sudi menerima saya sebagai pelajar mereka dengan hati terbuka. Pihak pengurusannya juga menyatakan sokongan dan bimbingan yang mereka boleh berikan.

Kelas saya pada sebelah petang. Pada hari pertama, saya ditempatkan di sebuah kelas bagi kanak-kanak lima tahun terlebih dahulu sementara menunggu mereka menempatkan saya di kelas yang sepatutnya. Pada hari itu, saya dan pelajar lain masing-masing diminta perkataan 天 (tiān - 'hari') dalam sekeping kertas berukuran lebih kurang 4X6in. Itulah pertama kali saya menulis perkataan cina dan saya menulisnya pada keseluruhan kertas. Pada hari kedua atau hari ketiga, barulah saya ditempatkan di kelas bagi kanak-kanak enam tahun. 

Friday 1 August 2014

Galakan untuk Cuba Belajar di Sekolah Aliran Perdana

Saya berada dalam Kelas Pengenalan II semasa sesi persekolahan 1989/1990. Untuk makluman anda semua, kanak-kanak tipikal yang seusia dengan saya sudah pun belajar dalam darjah dua ketika itu.

Pada suatu hari, lebih kurang antara bulan Februari - Mac 1990, guru kelas saya, Cikgu Helen, membuat penilaian akademik terhadap saya. Dia memberi saya soalan matematik yang melibatkan operasi tambah. Saya dapat menjawabnya dengan betul. Kemudian, dia uji saya soalan yang melibatkan operasi tolak pula. Saya dapat buat juga. Cikgu berasa terkejut dan gembira. Sebenarnya ibu bapa ada mengajar saya matematik di rumah, manakala abang sekali-sekala ada ajar saya bahasa Malaysia. Cikgu-cikgu di SCAP pun pernah berpendapat saya ni boleh belajar.

Hari itu kami sekelas ada sesi berenang selepas waktu rehat. Cikgu Helen meminta saya tidak pergi berenang hari itu. Dia terus membuat penilaian terhadap saya di dalam kelas.

"Balik rumah nanti cakap dengan mak..bapa. Cakap cikgu minta mereka datang jumpa cikgu esok," pesannya.

Ibu pun datang ke sekolah pada keesokan hari. Cikgu Helen bersama-sama seorang dua guru berbangsa Cina yang boleh bertutur Hokkien berbincang dengan ibu. Mereka memberitahu ibu bahawa saya boleh belajar dan mereka menggalakkan saya untuk cuba belajar di sekolah aliran perdana.

"Aunty, kita bagi Chin Chin pergi sekolah biasa belajar. Then datang sini buat exercise sebelum atau selepas sekolah. Nanti datang sini, kami juga boleh bantu dia dalam pelajaran," kata cikgu.

"Mak Chin Chin, jangan  risau. Kita bagi Chin Chin pergi cuba dulu. Kalau Chin Chin tak boleh ikut pelajaran di sana, dia  boleh balik sini belajar," nasihat cikgu lagi.

Atas nasihat dan dorongan mereka, akhirnya ibu bersetuju supaya saya ke tadika biasa apabila mulanya penggal kedua sesi persekolahan tersebut.

Dalam masa dua tiga bulan sebelum saya masuk tadika, guru kelas memberikan saya lebih perhatian dalam kelas untuk menyediakan diri saya ke tadika dan seterusnya ke sekolah aliran perdana. Saya diberi banyak latihan untuk membuatnya.