Hi semua. Saya Chin Chin pemilik blog ini yang telah
lama saya tidak update. Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda semua tentang
Persatuan Kanak-Kanak Cerebral Palsy Pulau Pinang di mana saya mula mendapat
pendidikan awal selain terapi. Persatuan inilah yang telah memberi harapan
kepada mama papa untuk membesarkan saya anak cerebral palsy. Persatuan inilah yang
telah mengubah hidup saya. Okay biar saya memperkenalkan Persatuan ini dan
kisah pengalaman serta pemerhatian saya terhadap Persatuan ini.
Persatuan Kanak-Kanak Cerebral Palsy Pulau Pinang (English: The Cerebral Palsy Children’s
Association of Penang – CPCAP) merupakan satu NGO yang menyediakan
perkhidmatan terapi dan pendidikan khas kepada kanak-kanak dan individu
Cerebral Palsy yang berumur dari 0 tahun hingga 21 tahun. Persatuan ini telah
diasaskan pada tahun 1962 dan segala perkhidmatan yang diberi adalah percuma.
Oleh itu, CPCAP
amat bergantung kepada sokongan dan sumbangan orang ramai untuk beroperasi memberi
perkhidmatan terapi dan perdidikan khas yang berterusan kepada kanak-kanak dan
individu yang mengalami cerebral palsy. CPCAP juga sentiasa kena mengadakan aktiviti-aktiviti
fund raising khususnya food fair sebagai salah satu cara untuk
menampung perbelanjaannya yang sangat tinggi.
Kisah saya
kali ini agak panjang. Sekiranya anda tiada masa untuk baca coretan saya yang
panjang ini tetapi ingin mengetahui bagaimana anda boleh membantu atau menderma kepada CPCAP, sila scroll down ke penghujung post ini.
Beri
perkhidmatan kepada kanak-kanak CP dari umur 0 tahun?
Mungkin
anda tertanya-tanya apakah saya ni tersilap taip menyatakan CPCAP memberi
perkhidmatan kepada kanak-kanak cerebral palsy sejak mereka berumur 0 tahun
lagi. Saya tidak tersilap taip. Biar saya menjelaskannya. Terlebih dahulu saya
ingin menerangkan sikit apa itu cerebral palsy.
Cerebral palsy (CP) merupakan satu ketidakupayaan di mana bahagian-bahagian otak yang mengawal koordinasi, postur dan keseimbangan badan mengalami kerosakan. Ia boleh berlaku sebelum, semasa atau dalam beberapa tahun pertama selepas kelahiran seseorang. Kerosakan bahagian-bahagian otak tersebut tidak boleh sembuh buat selama-lamanya. Walaubagaimanapun, keadaan seseorang individu CP boleh bertambah baik dengan adanya terapi.
CP menjejaskan keupayaan seseorang untuk mencapai milestones perkembangan, yang akan dicapai oleh setiap bayi dan kanak-kanak upaya dengan mudah apabila tiba masanya. Contohnya bagi kanak-kanak upaya, mereka biasa akan mula berguling pada usia 4 bulan, duduk pada usia 7 bulan, merangkak pada usia 8 bulan, berjalan pada usia lebih kurang 1 tahun dan sebagainya. Namun, bukan bagi mereka yang mengalami CP. Bergantung kepada bahagian otak yang rosak dan tahap kerosakannya, kanak-kanak CP mungkin tidak dapat mengangkat kepala, berguling, menghulur tangan, membuka genggaman tangan, duduk, merangkak, berdiri, berjalan, bercakap, mengunyah makanan dan sebagainya dengan sendirinya. Mereka mengalami masalah ketegangan otot sama ada ketegangan yang terlebih tinggi atau terlebih rendah. Selain itu, individu CP juga mungkin mengalami masalah atau ketidakupayaan yang lain seperti masalah pertuturan, masalah pendengaran, masalah penglihatan, masalah pembelajaran, masalah tingkahlaku, sawan atau epilepsi dan sebagainya.
Memandangkan CP akan menjejaskan seseorang itu mencapai milestones perkembangan tersebut, seseorang kanak-kanak CP boleh dikesan seawal mungkin. Mereka mungkin didapati bermasalah, kurang upaya atau lebih spesifik mengalami CP. Dan seseorang itu harus mula diberi rawatan terapi seawal mungkin sebaik saja dia didapati mengalami masalah perkembangan agar dia dapat mencapai milestones secepat mungkin dan sebaik mungkin.
Oleh itu,
CPCAP memberi perkhidmatan terapi kepada kanak-kanak CP seawal mungkin di mana
CPCAP akan menerima kanak-kanak CP yang baru berusia beberapa bulan atau 0
tahun lagi.
Saya seorang bekas pelajar CPCAP
Saya mula
ke CPCAP pada usia 3-4 tahun lagi (masa pertengahan 1980-an). Jee ee tniau iaitu suami kepada kakak
kedua mama telah mendapat tahu akan CPCAP lalu mengajak mama papa membawa saya
ke CPCAP. Sebelum itu, saya hanya dibawa menjalani fisioterapi dan terapi cara
kerja di hospital sejak saya berusia 2-3 bulan lagi.
Ketika masuk
CPCAP, saya masih tidak boleh berjalan mahupun berdiri lagi. Rasanya saya masih
tidak boleh bercakap lagi. Kalau boleh, itu pun hanya terhad kepada beberapa perkataan mudah saja
dan apa yang saya cakapkan itu sangat sukar difahami. Masa tu saya masih tidak tahu
minum air dari cawan atau dengan menggunakan penyedut. Sebaliknya masih
bergantung pada botol susu. Di CPCAP, saya telah diberi fisioterapi, terapi
cara kerja (occopational therapy – OT)
dan terapi pertuturan.
Fisioterapi
Saya
dibimbing melakukan pelbagai siri latihan pergerakan untuk memperbetulkan
kondisi atau ketegangan otot yang silap, menguatkan otot yang lemah dan merangsang
pergerakan ke arah mencapai satu demi satu milestones perkembangan yang saya
ketinggalan jauh berbanding kanak-kanak upaya. Saya dibimbing berdiri pada standing frame, diajar dan dibimbing melangkah kaki selangkah demi selangkah dengan menggunakan rollactor,
membaling dan menyambut bola, menendang bola dan seterusnya. Saya dilatih
mempertingkatkan keseimbangan badan semasa duduk, melakukan sesuatu, berdiri
dan berjalan.
Terapi
Cara Kerja
Saya
diajar, dibimbing dan dilatih mencapai, mengambil, memegang, melepaskan dan
memanipulasi sesuatu benda atau alat permainan. Saya diajar dan dibimbing
mengendalikan dan bermain pelbagai alat permainan yang penting untuk
perkembangan kognitif dan sosial emosi setiap kanak-kanak. Saya diajar,
dibimbing dan dilatih kemahiran pengurusan diri seperti membuka dan memakai kasut,
mencuci muka dan menyikat rambut, memberus gigi, menyuap makanan ke dalam mulut
sendiri, mengurus diri masa buang air dan sebagainya. Saya diajar dan dibimbing
memegang crayon dan pensel lalu mewarna, melukis dan menulis, mengoyak,
menggunting dan menampal.
Terapi
Pertuturan
Saya
dibantu dan dibimbing melakukan pelbagai siri latihan untuk menguatkan
otot-otot yang memainkan peranan penting bagi kita untuk bercakap dan aktiviti
makan minum. Otot-otot yang tegang diurut dengan cara tertentu demi
merenggangkannya. Saya diajar menggunakan straw
dan seterusnya minum dari cawan, mengunyah pelbagai tekstur makanan, menelan
makanan dan minuman. Saya diajar menyebut sesuatu perkataan, frasa (2-3
perkataan) dan seterusnya ayat. Saya diajar dan dilatih menyatakan sesuatu
perkataan, frasa dan ayat sejelas yang mungkin agar orang boleh faham apa yang
saya cakap. Saya belajar perkataan-perkataan baru dari hari ke hari demi membantu perkembangan
bahasa saya. Saya diajar berkomunikasi dengan orang, bercerita, menyuarakan keperluan,
perasaan serta pandangan dan sebagainya.
Pendidikan
Awal Khas
Selain
terapi, saya juga menerima pendidikan awal di CPCAP; bukannya di mana-mana
pusat jagaan kanak-kanak atau tadika. Sebelum masuk CPCAP, mama papa saya juga hanya
tumpukan perhatian terhadap perkembangan fizikal saya yang jauh ketinggalan.
Seperti ibu bapa lain, mereka tidak tahu dan tidak faham macam mana saya berkeadaan
begini, apa itu CP, apakah saya boleh sembuh macam kanak-kanak upaya tidak lama
lagi, apa yang mereka harus buat dan banyak lagi selain menghadapi pelbagai tekanan
emosi. Lebih-lebih lagi mama papa saya hanya berpendidikan setakat sekolah
rendah saja. Di CPCAP, saya belajar mengenali dan menamakan warna, bentuk,
binatang, objek-objek dan sebagainya. Saya didedahkan pelbagai konsep penting
seperti saiz dan urutan. Saya belajar melalui permainan seperti puzzle, toy
blocks dan masak-masak, melalui seni dan nyanyian bersama-sama kawan-kawan.
Saya belajar mengenali abjad dan angka. Saya diajar menulis, membaca dan
mengira. Saya diajar ini semua berdasarkan tahap perkembangan diri saya dan dengan menggunakan pengubahsuaian
tertentu yang memenuhi keperluaan khas saya serta tumpuan perhatian guru yang
tinggi.
Pada usia
7 tahun, saya langsung masih tidak bersedia baik dari segi perkembangan mental
mahupun perkembangan fizikal untuk belajar dalam darjah satu bersama-sama
kanak-kanak upaya di sekolah biasa. Bagaimanapun mama papa diberitahu pihak
CPCAP bahawa saya masih ada peluang untuk ke sekolah biasa lagi kerana
kanak-kanak OKU atau CP ketika itu dibenarkan masuk darjah satu lewat dua tahun.
Saya terus
belajar di CPCAP. Guru-guru CPCAP mengajar, membimbing dan melatih saya berterapi
dan belajar dengan penuh berdedikasi. Dengan usaha yang konsisten dan berterusan,
saya terus menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan. Apabila berusia 8 tahun,
pihak CPCAP berpendapat saya berpotensi belajar lalu menggalakkan saya cuba
belajar di sekolah biasa. Ketika itu, saya sudah pandai berjalan sendiri dengan
menggunakan rollator. Malah, saya sudah boleh jalan sendiri sikit-sikit
walaupun masih memerlukan pengawasan seseorang. Saya sudah pandai bercakap
walaupun kurang jelas. Saya sudah boleh membaca dan menulis abjad dan angka.
Saya tahu membuat latihan-latihan yang melibatkan operasi campur dan tolak dan
juga latihan-latihan pra-sekolah yang
lain. Ini semua adalah hasil terapi yang konsisten dan pendidikan khas yang
diberi oleh guru-guru di CPCAP yang dedikasi.
Ke Tadika & Sekolah Biasa
Saya
belajar di tadika biasa selama empat bulan atau satu penggal persekolahan.
Kemudian saya mula belajar dalam darjah satu mulai sesi persekolahan 1990/91.
Saya belajar bersama-sama pelajar-pelajar upaya sehingga tingkatan 6 dan
seterusnya melanjutkan pelajaran di USM. Sememangnya tidak mudah bagi saya yang
CP belajar di sekolah biasa. Walaubagaimanapun, saya telah diberi sokongan kuat
daripada pelbagai pihak termasuk pihak sekolah, pihak universiti, guru-guru,
rakan-rakan, pihak CPCAP dan keluarga terutamanya mama. Dengan adanya bantuan
dan sokongan mereka semua, saya berupaya belajar dari tadika sehingga
memperoleh izajah sarjana muda Sains Kemasyarakatan dari USM pada tahun 2006.
Sokongan CPCAP Berterusan
Sungguhpun
saya pergi belajar di tadika dan kemudiannya di sekolah biasa, saya meneruskan
sesi terapi di CPCAP sehingga saya berusia berbelasan tahun. Menerusi terapi
berterusan itu, keupayaan fizikal saya terus dipertingkatkan sepertimana
keadaan diri saya sekarang. Saya berupaya menguruskan diri dan hidup berdikari
walaupun memerlukan sedikit bantuan orang dalam sesetengah aktiviti kehidupan.
Pihak CPCAP sentiasa mengambil berat terhadap diri saya dan pelajaran saya di
sekolah dan sentiasa memberi tunjuk ajar dan sokongan moral kepada saya
khususnya ketika saya berhadapan dengan cabaran dan masalah. Semasa saya datang untuk
terapi, adakalanya mereka juga membantu saya dalam pelajaran.
Menyedari
pentingnya komputer bagi saya lebih-lebih lagi yang menghadapi kesukaran untuk menulis,
saya telah mula belajar menggunakan komputer di CPCAP sejak saya belajar di
tingkatan 3. Cikgu komputer di CPCAP mengajar saya menggunakan komputer,
menggunakan aplikasi microsoft office dan mengakses internet. Dengan sabar dia mengajar dan
membimbing saya yang mengalami masalah pergerakan tangan menggunakan keyboard dan mouse. Hasil latihan dan penggunaan komputer bertahun-tahun, saya
berupaya menaip dan mengawal pergerakan mouse dengan agak baik walapun tidak
secepat dan selancar orang lain. Kemahiran menggunakan komputer ini memainkan
peranan yang sangat penting dalam hidup saya. Komputer telah membolehkan saya
membuat assignment semasa belajar di universiti dulu dan seterusnya bekerja,
mendapatkan maklumat, berkenalan dan berkomunikasi dengan orang lain dan
sebagainya.
CPCAP sentiasa berusaha membantu
individu CP meningkatkan potensi diri ke arah hidup berdikari
CPCAP
sentiasa berusaha memberi perkhidmatan terapi dan pendidikan khas yang sebaik
mungkin kepada kanak-kanak dan individu CP. Selepas saya habis belajar di USM,
saya telah mula bekerja di CPCAP selama 2 tahun sebelum saya bekerja di USM
sehingga kini. Malah, sebelum itu, saya biasa ke CPCAP untuk membantu di
samping membina dan meningkatkan keyakinan diri untuk bekerja ketika saya sedang
menunggu keputusan peperiksaan SPM dan STPM serta semasa cuti panjang semester.
Ketika itu, saya mula belajar apa itu CP semua, saya berkenalan dan meluangkan
masa bersama-sama adik-adik CP yang sedang belajar di CPCAP, saya mula
mempelajari dan memahami peranan dan perkhidmatan CPCAP dengan lebih luas, berdasarkan
kaca mata seorang pembantu, guru atau pelawat; bukan lagi sebagai seorang pelajar
semata-mata.
CPCAP sememangnya
sentiasa memberi perkhidmatan yang sebaik mungkin kepada setiap kanak-kanak dan
individu CP yang datang ke Persatuan ini agar mereka dapat mencapai potensi
maksimum dan hidup berdikari. Setiap individu CP adalah unik. Kondisi dan tahap
ketidakupayaan yang dihadapi seseorang individu CP adalah berbeza dengan
individu-individu CP yang lain. Bagi mereka yang sememangnya tidak boleh
berjalan, guru-guru CPCAP akan mengajar mereka cara menggunakan kerusi roda
untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain. Mereka yang tidak berupaya
bercakap akan diajar berkomunikasi dengan menggunakan cara lain yang
bersesuaian seperti makaton atau carta komunikasi. Mereka yang tidak berupaya
menulis pula dibimbing belajar dan membuat latihan dengan cara tertentu. Mereka
juga dilatih belajar dan membuat latihan dengan menggunakan komputer. Ada yang
tidak berupaya atau terlalu sukar menggunakan keyboard dan mouse biasa.
Mereka ini dinilai dan diajar menggunakan peranti komputer khas bagi OKU
khususnya CP yang ada di CPCAP.
CPCAP juga
sentiasa mempertingkatkan mutu perkhidmatannya. Pihak CPCAP mengambil inisiatif
mempelajari pendekatan atau konsep baru yang dapat memanfaatkan individu CP
lalu cuba sedaya upaya mempraktiskannya terhadap kanak-kanak dan individu CP di
Persatuan ini demi meningkatkan kesejahteraan hidup mereka dan keluarga mereka.
CPCAP telah membantu ramai individu CP menjalani kehidupan yang lebih baik dan
berdikari. Malah, ada yang berjaya dalam hidup. Salah seorang bekas pelajar CPCAP
menjadi director kepada sebuah pusat
komuniti yang banyak membantu golongan
yang memerlukan. Ada yang kembali berkhidmat di Persatuan ini termasuk sebagai
guru mengajar anak-anak murid CP. Ada yang bekerja di luar. Ada yang juga melibatkan
diri dalam sukan paralimpik. Terdapat 3 bekas pelajar CPCAP telah mewakili
negara dalam Sukan Para Asean ke-9 yang berlangsung di Kuala Lumpur.
CPCAP juga
mempunyai shelter workshop yang
memberi peluang pekerjaan kepada sebilangan kecil bekas pelajar yang berusia 21
tahun ke atas yang tidak dapat bekerja di luar. Beberapa tahun lalu, CPCAP
telah memperkenalkan Practical Class
yang melatih individu-individu CP dalam bakeri, jahitan dan dobi demi
meningkatkan peluang pekerjaan mereka.
CPCAP amat memerlukan sokongan anda semua
Namun, kemerosotan
ekonomi dan peningkatan kos sara hidup yang dihadapi kita sejak kebelakangan
ini sememangnya memberi impak yang sangat besar terhadap CPCAP.
Oleh itu,
CPCAP amat memerlukan sokongan anda semua untuk memberi perkhidmatan terapi dan
pendidikan khas secara berterusan kepada kanak-kanak dan individu CP demi
merealisasi harapan mereka dan ibu bapa serta keluarga mereka ke arah kehidupan
yang lebih baik dan berdikari.
Anda boleh
menyalurkan sumbangan menerusi:
- Akaun CIMB 800 714 3807 (sila emel/fax Bank Slip anda)
- Cek atas nama 'Persatuan Kanak Kanak Cerebral Palsy (Spastik), Pulau Pinang'
Atau datang melawat CPCAP yang beralamat di
425, Jalan Mesjid Negeri, 11600 Pulau Pinang
Sumbangan
anda boleh dikecualikan cukai dan anda akan diberi resit rasmi.
Selain
itu, anda semua boleh mengambil inisiatif-inisiatif tertentu untuk membantu
CPCAP menyokong individu-individu CP. Contohnya, anda boleh Share
post saya ini. Setiap anda pasti boleh melakukan sesuatu untuk membantu CPCAP
dan golongan CP ini.
Anda boleh
mendapat lebih banyak info tentang CPCAP melalui:
Website: www.cerebralpalsypenang.org atau
Facebook: www.facebook.com/CP1962
Terima
kasih.
thanks so much for the info... life is not hard as imagined and stay strong... god bless you
ReplyDelete