Saturday 27 September 2014

Vegetarian

Hai pembaca-pembaca blog 'Suka Duka Kehidupan Chin Chin'. Hari ini sudah lima hari saya makan vegetarian sempena Nine Emporer Gods Festival yang disambut pada awal bulan 9 dalam Kalendar Lunar Cina.

Tahu tak tentang Kalendar Lunar Cina?

Ok, biar saya cakap sikit-sikit tentangnya terlebih dahulu. Dalam kalendar lunar, satu bulan hanya ada 29 atau 30 hari saja. Tahun Baru China jatuh pada 1 haribulan 1 kalendar lunar. Satu tahun ada 12 bulan tapi tiga tahun sekali kami ada tambahan sebulan dalam tahun itu. Maka tahun itu ada 13 bulan iaitu mana-mana satu bulan diulang jadi dua kali. Oleh itu, perayaan Tahun Baru Cina yang diadakan pada bulan Januari tiba-tiba jatuh pada bulan Februari pula pada tahun berikut; dan kemudian diawalkan setahun demi setahun sehingga jatuh pada bulan Januari pula. Tarikh kalendar lunar ada ditulis pada kebanyakan kalendar yang kita guna hari-hari. Ia ditulis dalam mandarin di bahagian tepi dan pada sesetengah kalendar tulisan mandarin dibulatkan atau dihighlight dengan warna kuning menandakan 1 dan 15 haribulan bagi setiap bulan. 

Kalendar lunar telah pun masuk bulan sembilan pada hari Rabu yang lalu. Maka, datangnya Nine Emporers Gods Festival yang merupakan satu sambutan orang cina Taoism selama 9 hari iaitu bermula pada 1 haribulan 9 hingga hari kemuncak 9 haribulan 9 dalam kalendar lunar. Sebilangan orang cina amalkan diet vegetarian pada sambutan ini. Anda nampakkah gerai-gerai makanan di tepi jalan beberapa hari ini? Mereka gantung kain kuning dan ada yang letak alas meja plastik yang berwarna kuning. Gerai-gerai ini jual makanan vegetarian selama 10 hari yang bermula sehari sebelum bulan sembilan (Selasa lalu) hingga 9 haribulan sembilan (Khamis depan).

Ada yang makan vegetarian bagi keseluruhan sambutan ini seperti saya, ada yang makan bagi 6 hari terakhir, ada yang makan bagi 3 hari terakhir, dan ada yang hanya makan pada hari terakhir. Jadi semakin ramai orang yang makan dari hari ke hari. Sungguhpun begitu, kami harus mula makan sehari sebelum hari yang sepatutnya mula makan. Macam membersihkan diri atau perut terlebih dahulu (selama sehari) sebelum mula makan vegetarian tu. Ada yang makan atas sebab-sebab tertentu seperti kesihatan dan ada yang memilih makan secara sukarela. Selain itu, banyak orang juga yang saja-saja beli makan..saja nak makan makanan vegetarian. Mereka bukannya sudah tetapkan nak makan untuk tempoh hari tertentu... tapi saja beli makan untuk sarapan, tengah hari atau makan malam dan kemudiannya makan makanan non-vegetarian pada masa lain. Ada sesetengah orang India juga makan vegetarian sempena sambutan ini. Ibu pernah juga nampak orang Melayu yang pergi makan. Boleh...tak kisah.. gerai-gerai ini hanya jual makanan vegetarian sempena sambutan tersebut seperti restoran vegetarian lain dan tidak kena-mengena dengan agama.

Saya sudah makan berbelasan tahun. Saya mula makan semasa belajar dalam tingkatan 6 bawah. Kami yang tetapkan makan vegetarian ini haruslah menggunakan perkakasan-perkakasan makanan yang bersih atau baru. Saya ada set mangkuk, sudu garpu, mug, periuk untuk masak air, botol air yang hanya digunakan untuk sambutan ini. Hanya keluarkan apabila sampai bulan sembilan dan selepas 10 hari akan simpan balik sehingga tahun depan pula. Saya juga gunakan berus gigi, ubat gigi, span untuk cuci pinggan mangkuk yang baru. Semuanya tidak pernah tersentuh sisa-sisa makanan non-vegetarian walau apa sekali pun. 


Masa saya belajar di USM dulu, sambutan ini biasanya jatuh pada minggu pembelajaran atau minggu ulangkaji. Saya tinggal dalam kampus. Rakan sekursus yang membawa saya pergi kuliah, Kak Jameyah, tolong beli bagi saya hari-hari. Dia yang tinggal bersama-sama keluarganya berdekatan USM akan pergi pagi-pagi untuk beli sarapan lalu hantar kepada saya di desasiswa (asrama). Waktu tengah hari, dia pergi sekali lagi untuk belikan saya nasi pula. Kemudian, ibu yang datang dari rumah dengan menaiki bas akan belikan saya makanan malam pula. Kak Jameyah bubuh berlainan jenis lauk yang semuanya diperbuat daripada sayur-sayuran selain beli manisan dan biskut. Penjual siap bagi Kak Jameyah diskaun kerana seronok tengok dia seorang Melayu yang menjadi pelanggan tetap... lebih-lebih lagi datang bantu rakan OKU beli makanan setiap hari.

Ketika saya belajar tahun terakhir, rakan sebilik (asrama) saya, Ah Mun yang merupakan seorang penganut kristian juga bantu belikan saya makanan vegetarian. Dia kayuh basikal pergi ke gerai yang berhampiran untuk beli bagi saya. Syukur ada Kak Jameyah dan Ah Mun yang sudi bantu saya ketika itu. Jika tidak, tak tahulah macam mana ibu nak datang ke kampus dua tiga kali sehari untuk belikan saya makanan memandangkan dia tidak tahu memandu kereta mahupun motosikal dan rumah kami bukannya berdekatan dengan USM.

5 comments:

  1. It is a very good peace of writing chin chin. I really like your writing style. You're such a good story teller though.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I am pleased to see your comment. I am really appreciate such comment. Thank you very much. I am learning to write in a style, hoping readers will enjoy it.

      Delete
  2. Good job Chin Chin! Share more thoughts with us. :D

    ReplyDelete
  3. (AHIMSA VEGE HEALTH FOOD INDUSTRIES)
    Email : helmi@ahimsa.com.my
    No Tel : 016-216 3949
    WhatsApp : http://www.wasap.my/+60162163949/helmiahimsa.

    Certification: HALAL, ISO2200, HACCP, GMP, BUATAN MALAYSIA

    Group Telegram : https://t.me/+lCvCMrPTFtphYzc1


    Our online shop
    Website: https://shop.ahimsa.com.my/
    Shopee frozen: https://shopee.com.my/ahimsafrozenfood
    Shopee non frozen: https://shopee.com.my/ahimsavegehealth
    Lazada: https://www.lazada.com.my/shop/ahimsa-vege-health-food?spm=

    Medsos
    Tiktok: https://www.tiktok.com/@ahimsahq
    Facebook: https://www.facebook.com/AhimsaVegeHealth
    Intagram: https://www.instagram.com/ahimsavegehealth/
    Youtube: https://www.youtube.com/@ahimsavegehealth585


    ReplyDelete