Friday 17 October 2014

Tanda pada buku-buku tulis

Kali ini saya nak kongsi satu TIP yang saya guna semasa di bangku sekolah dulu. Bukan tip belajar atau tip menghadapi peperiksaan dengan cemerlangnya...tau. Tapi satu tip yang memudahkan saya yang menghadapi masalah pergerakan tangan mengikuti pembelajaran di sekolah aliran perdana (sekolah biasa).

Masa sekolah kan kita kena bawa sejumlah buku tulis ke sekolah setiap hari untuk mengikuti beberapa subjek/matapelajaran pada sesuatu hari itu...mungkin 8 buah..mungkin 10 buah...mungkin lebih daripada itu...bergantung pada darjah/tingkatan berapa kita belajar masa tu, bilangan subjek hari tu dan bilangan buku tulis bagi sesuatu subjek.

Bukan mudah bagi saya nak membelek buku-buku tulis yang berada dalam beg untuk mencari buku yang diperlukan dalam masa yang singkat. Nak keluarkan buku itu secepat mungkin untuk menyalin nota atau soalan-soalan latihan dari papan hitam atau buku teks. Adalah sukar juga kalau nak ambil keluar semua buku tulis yang dibawa itu untuk cari satu per satu, dan kemudian simpan balik ke dalam beg. Semasa saya mengeluarkan buku-buku itu, memegang lalu mencari satu per satu atau memasukkan dalan beg semula, biasanya ada buku yang terjatuh atau hampir terjatuh. Buku-buku yang dipegang itu juga akan berselerak. 

Untuk memudahkan saya, ibu menandakan satu garisan kecil yang tebalnya 4-5mm pada tengah-tengah pinggir buku dengan pensel warna yang berlainan warna. Saya masih ingat akan warna pada buku-buku tulis bagi sesetengah subjek lagi...

Merah bagi bahasa Malaysia
Hijau bagi English
Biru bagi Matematik
Orange ka bagi Pendidikan Moral
Hitam bagi Alam dan Manusia

(Masa sekolah rendah dulu saya belajar subjek Alam dan Manusia yang kini telah diganti dengan subjek Sains dan subjek Kajian Tempatan)


Dan lain-lain lagi seperti Pendidikan Muzik, Kemahiran Hidup...entahlah ada tanda tak... Saya dah lupa... Tapi subjek-subjek utama semestinya ditanda lebih-lebih lagi subjek itu bukannya cuma ada sebuah buku tulis saja, tapi 2, 3 buah, malah ada yang sampai 4 atau 5 buah.

Dengan adanya tanda tersebut, saya dapat mengenalpasti lalu mengeluarkan buku-buku tulis tertentu dengan mudah. Contohnya, apabila waktu bagi matapelajaran bahasa Malaysia, saya boleh terus tarik atau ambil keluar buku-buku tulis yang bertanda merah saja. 

Selain itu, masa kat rumah pun mudah kalau saya perlu bantuan ibu untuk ambil buku tulis bagi saya atau kemas buku tulis tertentu untuk dimasukkan ke dalam beg sebelum pergi sekolah. Saya hanya perlu beritahu ibu sama ada buku yang ada tanda hijau ka, orange ka, hitam ka. Ibu terus boleh ambil buku itu bagi saya.

Apabila cikgu nak bagi balik buku-buku kami setelah disemak, dengan mudah saja sudah tahu yang mana satu ialah buku saya... yang ada jalur berwarna ialah buku saya...ini bukan sesuatu yang penting..saja nak cakap.. hehe  

Saya mengamalkan tip ini semasa saya belajar di sekolah rendah terutamanya. Kalau tak silap saya, masa sekolah menengah saya masih buat begitu... mungkin bagi sesetengah subjek saja.

1 comment: