Tuesday 4 November 2014

Merangkak

Saya belajar merangkak masa umur 2-3 tahun. Masa tu saya masih hanya berterapi kat GH (general hospital) saja. Saya mula mengikuti sesi terapi di GH sejak umur 2-3 bulan lagi. Kat rumah ibu ada buat terapi bagi saya seperti apa yang cikgu (jurupulih) buatkan.

Bukan mudah bagi saya seorang budak CP merangkak; dan juga mencapai milestones lain. Nak buat posisi merangkak dengan mengangkat perut atau pasti badan mendatar tergantung atas udara disokong kedua-dua tangan dan kaki saja seperti sebuah meja. Dengan posisi sebegitu, perlu angkat tangan kanan (atau kiri) untuk gerak ke depan diikuti kaki kanan dan kemudian tangan kiri (atau kanan) pula diikuti kaki sebelah itu. Pergerakan tangan kanan, kaki kanan, tangan kiri dan kaki kiri diteruskan berselang-seli. Badan perlu dikekalkan dalam keadaan mendatar dengan punggung diangkat atas sekali.

Saya rasa sukar nak angkat lalu kekalkan badan dan punggung mendatar. Sukar untuk membuka jari-jari tangan supaya dapat menapak tapak tangan sama-sama jari-jari pada permukaan lantai/tilam. Masa  kecil dulu jari-jari tangan dan kaki saya sentiasa berada  dalam keadaan membengkok ke dalam kalau bukan mengenggam. Cikgu dan ibu kena buat terapi bagi membuka jari-jari saya. Apatah lagi dalam keadaan mendatar, tangan dan kaki perlu gerak ke depan berselang-seli. Cikgu ajar saya bimbing saya merangkak. Katanya buat seperti harimau yang sedang bergerak.

Peningnya nak merangkak. Tangan mesti lulus menegak. Begitu juga bahagian paha supaya punggung terangkat. Sekejap tangan perlu angkat lalu gerak ke depan dan seterusnya letak pada permukaan lantai pula dengan jari-jari kena buka semuanya. Sekejap tangan, sekejap kaki pula dan kanan kiri kanan kiri. Oh peningnya saya. Kenapa saya tidak boleh bergerak dengan cara saya  sendiri.  Masa tu saya masih bergerak secara mengesot. Saya mengesot sehingga baju seluar kotor. Begitu juga dengan tangan kaki saya.

Harimau! Harimau! Harimau! Saya teriak pada cikgu yang mengajar saya tu apabila nampaknya di seksyen fisioterapi. Teruknya saya. Entahlah sama ada saya faham sebab cikgu kata buat macam harimau tak. Entahlah masa itu saya tahu apakah itu harimau tak. Atau saya berasa marah, geram, frustrate pada cikgu menyuruh saya merangkak seperti harimau yang begitu sukar sekali sehingga teriak cikgu tu harimau. Entahlah. Cikgu tu tak tahu nak buat apa kat anak murid ni.

Orang ajar saya merangkak harimau, saya pula ubahsuai pergerakan tu kepada pergerakan melompat macam katak. Dengan posisi duduk atas kaki, saya bongkokkan badan ke depan supaya  kedua-dua tangan menyentuh lantai di hadapan. Kemudian kedua-dua kaki menginjak/mengheret ke depan secara serentak. Lepas itu, saya angkat badan dan tangan sebelum letak tangan semula pada kedudukan yang lebih depan. Dan kaki diinjak/diheret ke depan lagi. Saya boleh lakukan pergerakan ini dengan pantas. Mana tak pantas. Kedua-dua tangan bergerak sekali dan begitu juga dengan kaki. Tak payah angkat punggung tinggi-tinggi. Punggung boleh diletakkan pada betis. Pergerakan ciptaan saya ni memang salah. Saya buat sampai kaki terutamanya sebelah atas tapak kaki (tak tau panggil apa, tapi bukan pada tapak kaki) lebam, kulitnya jadi kasar dan ada tompok berwarna hitam kecoklatan. Tompok tu semakin hari semakin besar.

Latihan demi latihan saya buat, tak tahu berapa lama, akhirnya saya boleh merangkak sendiri dengan cara yang betul. Sungguhpun begitu, ada masanya tetap saya melompat seperti katak. Lebih-lebih lagi ketika saya nak bergerak pantas seperti ketika bermain dengan abang. Bila kena tegur, barulah merangkak betul. Saya juga masih pernah melompat sebegitu masa umur 8-9 tahun walaupun masa tu dah boleh jalan sendiri sikit-sikit. Akhirnya saya tak buat lagi cuma berjalan. Tompok hitam kecoklatan pada kaki jelas kelihatan bertahun-tahun lamanya sehingga usia berbelasan tahun, barulah kesannya hilang sepenuhnya. Itulah cerita pasal saya merangkak.

No comments:

Post a Comment