Sunday 16 August 2015

Struggling di Tandas Sekolah

Sekolah rendah aku luas kawasannya. Ada dua tandas pelajar perempuan dan dua tandas pelajar lelaki di dua kawasan berlainan. Masing-masing satu berdekatan dengan bilik kemahiran hidup, pusat sumber dan kelas pendidikan khas serta kantin sekolah. Dan masing-masing satu lagi berdekatan dengan dua daripada empat blok bilik darjah di mana letaknya kelas aku masa darjah 2 dan darjah 5. Tapi sekolah itu bukan saja tiada tandas OKU, malah kesemua kubikel tandas-tandas itu adalah jenis mencangkung. 

Setiap hari mama membawa aku dari bilik darjah ke tandas sekurang-kurangnya sekali. Apabila masuk ke dalam tandas pelajar perempuan, kami akan tengok mana-mana kubikel tandas yang kosong dan berkeadaan agak baik. Kemudian mama memimpin tangan aku berjalan masuk ke dalam kubikel yang kecil itu. Kami berdua terpaksa berdiri menyempit untuk membolehkan mama menutup pintu tandas yang bukaannya berayun ke arah dalam. Atau aku mungkin melangkah kaki ke atas lantai lalu berdiri berhampiran dengan lubang tandas tempat membuang. Aku pegang dinding sikit menunggu mama kunci pintu. Sambil menutup lalu mengunci pintu, mama tengok-tengok aku memastikan aku berdiri dengan baik...tidak terjatuh atau kaki tergerak masuk ke dalam lubang tandas pula.

Aku dibantu berdiri mengkangkang dengan kaki letak atas tempat letak kaki. Mama berdiri separuh mencangkung di belakang aku memegang badan aku membimbing aku beralih dari posisi berdiri kepada posisi mencangkung. Mama terus memegang aku sehingga aku berdiri semula. Adalah sukar bagi kaki aku menahan diri dalam keadaan mencangkung lebih-lebih lagi dengan jarak kedua-dua tempat letak kaki yang besar. Selain sokongan fizikal mama di belakang, aku kena juga memegang kuat pada dinding atau paip pvc panjang menegak yang menghubungkan tangki air ke tandas sebagai sokongan untuk menarik diri bangun berdiri semula dari posisi mencangkung.  

Masa aku lebih kecil sebelum darjah empat atau lima, mama biasa bersusah payah mengambil risiko mendukung aku mencangkung di dalam tandas tersebut. Apabila aku semakin membesar, mama tidak mampu mendukung aku mencangkung lagi, hanya boleh memegang menyokong aku di belakang. Masa tu kaki aku pun sudah lebih kuat untuk mencangkung. Namun ia hanya 2-3 tahun saja. Apabila usia aku terus meningkat kepada remaja, badan aku semakin besar dan berat. Hal ini menyebabkan kaki aku semakin sukar menyokong badan untuk mencangkung. Kini aku tidak mampu mencangkung lagi.

Begitulah cerita aku dan mama bersusah payah di tandas sekolah. Aku bukannya tak tahu mengurus diri di tandas. Semasa aku berusia 7-8 tahun iaitu semasa aku masih bersekolah di Persatuan Kanak-Kanak Cerebral Palsy lagi, aku sudah dilatih pergi tandas sendiri. Aku sendiri berjalan ke tandas dengan menolak rollator aku iaitu alat bantuan bergerak yang beroda dan kemudian urus sendiri dalam tandas jenis duduk yang berkeadaan baik.

Masa belajar di sekolah rendah, ada juga seorang murid lelaki CP lagi. Dia masuk darjah satu masa aku darjah empat. Ibunya menjaga dia di sekolah lebih kurang macam mama aku juga. Tapi tandas mana yang harus ibunya bawa dia masuk - tandas pelajar perempuan atau tandas pelajar lelaki? Akhirnya ibunya terpaksa bawa dia membuang di luar tandas iaitu di belakang tandas di mana tiada atau jarang orang yang lalu situ. Masa aku sekolah menengah sekolah perempuan. Kesemua kubikel dalam satu-satunya tandas pelajar sekolah menengah itu juga jenis mancangkung.  Ada seorang pelajar OKU berkerusi roda dan tidak dapat masuk dalam kubikel tandas yang kecil lagi jenis mencangkung. Sebaliknya dia terpaksa menggunakan potty di dalam tandas perempuan itu dengan bantuan pembantu digaji keluarganya dan kadang-kadang juga dibantu ibunya. Nasib baik rumah mereka dekat dengan sekolah memudahkan ibunya yang juga ada seorang dua anak kecil, berjalan berulang-alik antara rumah dan sekolah. 

Semasa aku di sekolah menengah, ada cikgu meminta aku guna saja tandas staf perempuan yang lebih dekat dengan kelas aku. Salah satu daripada dua kubikel tandas staf itu adalah jenis duduk. Memandangkan saiz badan aku semakin besar dan semakin sukar bagi aku mencangkung, akhirnya aku yang dituntun mama atau kawan baik pergi guna saja tandas staf itu sejak aku tingkatan dua. Bagaimanapun tandas itu terlalu kecil bagi OKU berkerusi roda. Sememangnya ada juga satu tandas staf jenis duduk di sekolah rendah aku tapi ia lebih jauh lagi berbanding dengan tandas pelajar. Jadi masa tu mama bawa aku ke tandas pelajar saja. Semasa aku di tingkatan 6 pula, salah satu kubikel tandas perempuan yang terletak di aras satu di mana kelas-kelas tingkatan 6 atas berada adalah jenis duduk. Jadi aku akan pergi ke mana-mana tandas yang lebih dekat dengan kelas  sama ada tandas staf jenis duduk di aras bawah atau tandas pelajar perempuan di aras satu itu. Oh ya masa itu ada juga seorang pelajar lelaki berkerusi roda yang juga belajar tingkatan enam tapi kami tidak sama kelas dan tidak berkenalan. Aku rasa dia duduk belajar dalam kelas saja sepanjang pagi tanpa pergi ke tandas memandang sekolah kami itu juga tiada tandas OKU.

Aku tidak tahu macam mana keadaan persekitaran sekolah dan tandas sekolah sekarang terutamanya sekolah rendah aku yang ada kelas pendidikan khas setelah 15-20 tahun aku meninggalkan sekolah-sekolah itu. Aku difahamkan kebanyakan jika bukan semua sekolah aliran perdana masih tidak mesra OKU. Sepatutnya sekolah mesti ada tandas OKU, laluan pejalan kaki yang rata, sekurang-kurangnya ada beberapa bilik darjah  di aras bawah dengan step ramp untuk memudahkan kerusi roda atau rollator ditolak keluar masuk ke dalam bilik-bilik darjah tersebut, dan ramp serta railing jika perlu. Hal ini sangat penting untuk membolehkan OKU menimba ilmu bersama-sama pelajar-pelajar lain sebaya mereka. 

No comments:

Post a Comment