Tuesday 29 July 2014

Masuk Persatuan Kanak-Kanak Cerebral Palsy (Sepastik) Pulau Pinang

Apabila saya berusia 3-4 tahun, saya masih tidak boleh berjalan lagi. Rasanya saya juga tidak boleh bercakap lagi. Kalau boleh pun, hanya dua tiga patah perkataan saja.

Gee theow (iaitu suami kepada kakak ke-2 ibu saya) menyaran ibu bapa agar mendaftar saya masuk di Persatuan Kanak-Kanak Cerebral Palsy (Sepastik) Pulau Pinang (SCAP). Pada masa tersebut, pakcik saya itu ada berurusan dengan pihak persatuan di mana syarikat yang dia bekerja membuat pakaian untuk persatuan. Dia membantu memohon kemasukan saya ke persatuan tersebut.

Sebenarnya SCAP berdekatan dengan tempat tinggal kami. Namun ibu bapa saya mungkin tidak sedar akan kewujudannya atau tidak tahu akan peranan persatuan itu. Ibu yang tidak tahu menunggang mosikal atau memandu kereta mungkin juga tidak pernah melalui jalan di mana letaknya persatuan itu. Mungkin juga ketika itu mereka masih tidak tahu ketidakupayaan yang saya alami ni dipanggil Cerebral Palsy. Itulah akibat daripada kurangnya sokongan kepada ibu bapa yang dikurniakan anak OKU terutamanya bagi ibu bapa yang kurang berpendidikan. Lebih-lebih lagi pada tahun 1980an.  

Akhirnya saya diterima masuk ke SCAP. Pada mulanya saya pergi sana mengikuti sesi terapi sekali-sekala. Saya mengikuti sesi fisioterapi, terapi cara kerja dan terapi pertuturan. Kemudiannya, saya mula pergi sana dua hari seminggu, mengikuti sesi pembelajaran sebelah petang selama dua jam sekali. Selain terapi, saya juga mula diberi pendidikan khas awal kanak-kanak. Ketika itu, ibu juga masih membawa saya mengikuti sesi terapi di hospital. 

No comments:

Post a Comment