Monday 28 July 2014

Terapi Berterusan

Ibu membawa saya mengikuti sesi terapi di hospital sejak saya berusia dua tiga bulan lagi. Kurang pasti bagaimana ibu membawa saya ke sana terutamanya ketika saya masih bayi lagi. Yang pasti ibu biasa membawa saya pergi sana dengan menaiki sapu teksi atau bas. Mungkin adakalanya ayah pernah hantar kami dengan motosikalnya. Mungkin juga ada suadara mara atau rakan serumah (pada ketika itu kami menyewa bilik rumah orang dan terdapat juga keluarga lain yang menyewa bilik lain) yang menghantar kami dengan kereta terutamanya saya masih bayi lagi. Abang mungkin ikut sama atau ada orang yang menjaganya di rumah semasa saya pergi terapi.

Ibu menemani saya membuat terapi sambil memerhati dan mempelajari aktiviti-aktiviti yang ahli terapi lakukan ke atas saya. Kemudian, ibu akan membuat aktiviti-aktiviti tersebut bagi saya di rumah setiap hari. Begitu juga semasa saya mengikuti sesi terapi di Persatuan Kanak-Kanak Cerebral Palsy (Sepastik) Pulau Pinang apabila saya lebih besar. Ibu akan belajar dari cikgu-cikgu terapi dan membimbing saya buat aktiviti-aktiviti berkenaan di rumah.

No comments:

Post a Comment