Thursday 7 August 2014

Baby Chair & Baby Walker

Ketika berusia lebih kurang dua tahun, saya masih tak boleh duduk lagi... 

Apabila saya diletakkan dalam baby high chair, badan saya senget, lembik dan sandar ke tepi atau ke depan...rasanya kepala saya juga tunduk ke bawah atau senget ke tepi-bawah...dan mulut ternganga dan air liur meleleh...memandang sesuatu tanpa banyak mengeluarkan suara.. Ibu tidak membiarkan saya duduk sebegitu. Dia letakkan bantal-bantal kecil di sekeliling saya... menyelitkannya antara baby chair dengan saya...di bahagian tepi..di bahagian hadapan.. untuk membolehkan saya dapat duduk tegak. 


Oh ya, saya pernah guna baby walker juga... 

Tapi masa itu entahlah saya sudah umur berapa tahun. Mungkin 2-3 tahun kot. Masa itu saiz badan saya dah terlalu besar untuk guna baby walker yang sebenarnya direka untuk kegunaan bayi yang berusia beberapa bulan. Jadi macam masa saya nak guna baby walker???

Seorang kawan ayah yang merupakan tukang besi telah mengubahsuai baby walker bagi saya. Dia menyambungkan bahagian atas dan bahagian bawah baby walker dengan rod aluminium/logam yang panjangnya lebih kurang 8-10 inci. Roda plastiknya diganti dengan roda kerusi pejabat. Saya menggunakan baby walker yang diubahsuai itu untuk belajar bergerak. Tempat duduknya diganti beberapa kali kerana tidak tahan saya yang sudah besar ni lompat-lompat. Mungkin juga kerana saya guna baby walker itu agak lama.

No comments:

Post a Comment