Thursday 14 August 2014

Guru-guru Tadika

Sebenarnya ibu bapa mendaftar saya mengikuti kelas aliran perdana (bahasa Malaysia) atas nasihat pihak SCAP. Pihak SCAP menyarankan supaya saya belajar di kelas perdana kerana berpendapat ia agak sukar bagi saya yang mengalami masalah kemahiran motor halus ni menulis tulisan cina. Apatah lagi saya baru saja mahu diintegrasikan dalam pendidikan perdana. 

Namun, cikgu kelas aliran perdana tidak mahu menerima saya sebagai pelajarnya. Dia meminta saya ditempatkan dalam kelas aliran cina terlebih dahulu sementara tadika sedang dibaiki (pengajaran dan pembelajaran dijalankan di sebuah sekolah rendah buat sementara waktu)...dan akan ditempatkan dalam kelasnya apabila tadika siap dibaiki kelak. Namun akhirnya saya terus belajar dalam kelas aliran cina sehingga akhir tahun.

Cikgu kelas aliran cina menerima saya sebagai pelajarnya dengan baik. Dia mengajar kami bahasa Malaysia selain Matematik dan rasanya juga subjek lain. Saya duduk di depan dan berdekatan dengan meja cikgu yang diletakkan bersebelahan dengan satu deretan meja murid. Pada setiap hari, sebelum loceng berbunyi menandakan mulanya waktu persekolahan, cikgu itu akan meminta murid-murid yang telah sampai untuk berbaris di depan mejanya. Kemudian, seorang demi seorang murid dikehendaki membaca apa yang telah diajarnya (subjek BM) sebelum ini termasuk pembelajaran pada penggal yang lepas. Begitu juga pada waktu rehat. Semua murid akan makan di dalam kelas...makan makanan yang disediakan. Selepas makan, mereka dikehendaki berbaris dan membaca. Saya yang duduk tepi meja guru memerhati dan mendengar apa yang dibaca mereka berulang-ulang kali. Akhirnya, saya boleh membaca seluruh buku itu juga.

Cikgu itu baik... Tapi dia beri saya satu gelaran 'máfan' yang lebih kurang bermaksud burden / trouble. Manakan tidak. Ibu perlu mendukung saya ke tadika...menunggu saya di luar kelas semasa pembelajaran dijalankan. Ibu perlu mendukung atau membimbing saya ke tandas... dan juga dewan semasa subjek muzik. Semasa rehat, ibu perlu menyuap atau membimbing saya makan. Selepas sebulan dua saya diintergasikan di tadika, cikgu SCAP termasuk cikgu terapi cara kerja datang melawat saya di kelas. Mereka mencadangkan supaya kaki saya diikat semasa duduk memandangkan saya tidak dapat mengawal pergerakan kaki... asyik bergerak-gerak semasa belajar terutamanya ketika menulis. Begitu juga dengan tangan kiri saya..sesekali tergerak-gerak. Pada mulanya, mereka mencadangkan saya guna kerusi dan meja khas. Namun, saya dan ibu tak mahu...tak mahu kelihatan begitu berbeza dengan murid-murid lain dan rasa leceh. Akhirnya mereka buat strap untuk mengikat kaki saya pada kaki kerusi. Kadang-kadang saya guna dan kadang-kadang tidak kerana ia pastinya tidak selesa. Kaki saya yang tidak dapat kekal diam dipaksa tidak bergerak bebas...walaubagaimanapun ia dapat membantu saya menulis lebih baik. Saya biar dibuat begitu sehingga saya belajar darjah 1. Kemudian saya tak mahunya dan pergerakan tidak diingini saya ini juga dikurangkan. 

Cikgu yang mengajar bahasa Cina juga baik. Dia memberikan saya latihan menulis yang asas dengan lukisan seperti mulut dan bukit agar saya dapat mempelajarinya dengan lebih senang. Saya masih ingat lagi...semasa peperiksaan akhir tahun, dia bantu saya dengan membaca sepintas lalu perkataan-perkataan yang diberi untuk diisi ke tempat-tempat kosong yang sesuai sebelum saya mula menjawab kertas soalan tersebut. Saya bukannya kenal perkataan-perkataan itu lebih-lebih lagi ada yang belum sempat saya belajar. Saya cuba ingat apa dia cakap sekali gus dan kemudiannya cuba buat. Jika dia tak bantu, sudah tentu 80%-90%...mungkin juga 100% saya main teka saja. Rasanya dia tahu saya bukannya nak mengikuti kelas aliran cina tapi apa boleh saya buat...guru kelas itu tidak mahu menerima saya.

3 comments:

  1. Tan, I am so proud of you and you're truly an inspiration to us all.

    ReplyDelete
  2. Oh by the way please send my regards to both of your parents. They're such a great parents.

    ReplyDelete