Saturday 2 August 2014

Masuk Tadika

Cuti pertengahan tahun berakhir dan mulanya penggal II sesi persekolahan 1989/90.

Pada hari pertama, ibu bapa masih tidak tahu nak hantar saya ke tadika mana. Pada pagi itu, ayah membawa saya dan ibu mencari tadika dengan mosikalnya. Kami pergi ke tadika yang berdekatan dengan tempat tinggal kami. Kami pergi ke dua atau tiga tadika sebelum jumpa tadika yang sudi menerima saya sebagai pelajarnya.

Apa boleh buat... Pertama, saya seorang kanak-kanak CP yang menghadapi masalah pergerakan dan pertuturan.  Kedua, saya telah berusia 8 tahun yang seharusnya berada dalam darjah dua baru nak nak masuk tadika. Ketiga, mana ada orang yang hanya nak daftar diri untuk belajar pada pertengahan tahun... Special case...

Pihak tadika yang kami mula-mula pergi tidak mahu terima saya dan menyaran kami pergi ke sebuah tadika. Akhirnya, kami pergi ke tadika tersebut, Tadika Methodist dan pihak pengurusannya sudi menerima saya sebagai pelajar mereka dengan hati terbuka. Pihak pengurusannya juga menyatakan sokongan dan bimbingan yang mereka boleh berikan.

Kelas saya pada sebelah petang. Pada hari pertama, saya ditempatkan di sebuah kelas bagi kanak-kanak lima tahun terlebih dahulu sementara menunggu mereka menempatkan saya di kelas yang sepatutnya. Pada hari itu, saya dan pelajar lain masing-masing diminta perkataan 天 (tiān - 'hari') dalam sekeping kertas berukuran lebih kurang 4X6in. Itulah pertama kali saya menulis perkataan cina dan saya menulisnya pada keseluruhan kertas. Pada hari kedua atau hari ketiga, barulah saya ditempatkan di kelas bagi kanak-kanak enam tahun. 

No comments:

Post a Comment